woensdag 14 maart 2012

Paul Klee in het Cobra Museum


In het Cobra Museum is er momenteel een tentoonstelling over Paul Klee. Hij liet zich inspireren door de verbeeldingswereld van kinderen. Hij maakte schilderijen maar ook handpoppen. Deze vond ik erg leuk omdat hij met textiel en andere materialen heeft gewerkt en ze zijn lekker gek. 

De Cobra kunstenaars (onder andere Karel Appel) vonden de werken van kinderen ook erg interessant en lieten zich ook inspireren door Klee. Dit schilderij hieronder vond ik het aller mooist. Je moet het maar durven hele tubes verf leeg knijpen en daar flink mee aan de slag gaan. 


Ook dit werk van Appel was er te zien. Een gek beest met spijker wimpers. 


De onderwijzer Henk Pijnenburg hanteerde in de jaren 1964 - 1974 een unieke lesmethode door de kinderen te prikkelen in hun creativiteit. Hij verzamelde een hoop werk die voor een deel ook zien is.
Dit werk heet dacht ik Vincent van Gogh, het is vast gemaakt nadat hij zijn oor eraf sneed want hij ziet er niet op zijn best uit!


Er is van alles te doen in het museum. Er zijn workshops voor de hele familie of alleen voor kinderen, een kinderatelier en lezingen. Ik ben naar een lezing geweest over het verschil tussen de kunst die kinderen thuis maken en op school. Het was erg interessant en leuk om allemaal kinderwerken voorbij te zien komen. 

Als je zin hebt kun je met het online experiment mee doen. Allemaal vragen over afbeeldingen die je te zien krijgt. Ik ben benieuwd naar de resultaten. 

De tentoonstelling is er nog tm 22 april

Geen opmerkingen:

Een reactie posten