zondag 13 januari 2013

Gehaakt kleed


Ooit begon ik een poncho, maar toen bleek dat ik eruit zag alsof ik een kleed over mn hoofd had getrokken verdween hij jaren in de kast. 

Vorig jaar haalde ik hem er weer uit en knipte alle vierkantjes los. Ik hield alleen de blauwe over, want de groene die eraan zaten vond ik voor geen meter staan. Ik zocht nieuwe kleuren en ging weer aan de slag. 

Het patroon heb ik uit een oud Durable boekje. Je hoeft echt niet de nieuwste patronen te hebben om iets leuks te maken. Van een anti-makassar (wat het ook wezen mag) naar een hip kleed. Het patroon is hieronder de vinden. Ik haakte alle vierkantjes direct aan elkaar voor de stevigheid, en je hoeft niet achteraf nog te naaien. De laatste ronde zijn er op elke hoek 9 lussen, haak 3 lussen aan de andere 3 lussen, haak 3 lussen gewoon en haak de volgende weer aan een ander vierkantje vast.


2 opmerkingen:

  1. Mooi geworden zeg! Een anti-makassar is een kleedje wat over het hoofdeinde van een stoel hangt om het haarvet "makassar"niet op de stoel te laten komen. Vooral mannen gebruikten dat en zorgde voor héél vieze vlekken. Zo'n kleedje werd dan gewoon uitgekookt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een antwoord uit grootmoeders tijd! Weten we dat ook weer! Bedankt

      Verwijderen