donderdag 7 juni 2012

Loi Krathong Festival


Loi Krathong is het Thaise feest van het licht. De 'Krathong' is een offer voor 'Mae Khongkha', de 'Moeder van het Water'. De Thais geloven dat bij het wegdrijven van de 'Krathong' ook zonden en ongeluk zullen weggaan. Hoe verder de 'Krathong' wegdrijft en hoe langer de kaars blijft branden, hoe meer voorspoed en geluk in de toekomst.

Ik was tijdens dit festival in Thailand en mocht daarom mee helpen om deze offer bootjes te maken. Jong, oud, Thai of toerist iedereen hielp mee. Ze werden gemaakt van bananen bladeren, bloemen en wierook. 

Normaal gesproken worden de offer bootjes op een rivier of meer gelaten, maar ik was op een eiland en daar was natuurlijk vooral veel zee. Mijn bootje kwam dus niet erg ver en voordat hij pas echt ging had ik al 20x het kaarsje  opnieuw aangestoken. Je zou zeggen dat ik dan niet erg veel geluk zou hebben maar ik was tenslotte wel een half jaar op reis en mocht dit zomaar meemaken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten